tessita.reismee.nl

Hoe word je carioca?

Een echte carioca (zo worden de inwoners van Rio genoemd) worden is natuurlijk onmogelijk binnen een maand tijd, maar toch doe ik m'n best:

1. Sinds vorige week ben ik in het bezit van het bekende braziliaanse bikinibroekje. Niet een echte tanga, want die zie je hier ook eigenlijk vrij weinig gelukkig. Maar een degelijk zittend broekje die ik trouwens nog niet heb durven aandoen, omdat dan de afdruk van het hollandse broekje duidelijk te zien is. Nog even bedenken dus hoe we dat gaan aanpakken...

2. Eergisteren zijn Kim en ik samen met Stefano (de eigenaar van het hostel) naar het cartório (een soort van gemeente register) gegaan om een CPF te halen, een BSN. Met CPF tel je pas echt mee en deze kan altijd van pas komen als je je wilt inschrijven voor bepaalde organisaties, betalen, of als je gaat trouwen. Maar dat mag Kim eerst uitproberen, gheh!

3. Op elke hoek van de straat vind je wel een juice bar met de lekkerste sucos en vitaminas. Dagelijkse must dus voor de nodige vitamientjes! En het leukste is eigenlijk de soorten fruit te proeven met de gekste namen.

4. De samba dansen lijkt misschien makkelijk, maar is toch lastiger dan je denkt. De nodige samba-lesjes hebben we al gehad tijdens de avondjes stappen. Soms zit je ineens helemaal in het ritme en dan plotseling voel je je toch wel echt een houterige boeren trien. Frustrerend! Oefening baart kunst zeggen ze toch??

Een paar dingen die nog missen:

1. Portuguees leren spreken. Het gaat wel al wat beter en kan een redelijk gesprek volgen en begrijpen maar toch is het nog wat lastiger dan ik had gedacht. Vooral de klanken en uitspraak maken het af en toe een lastig taaltje.

2. Fanatiek sporten op de Copacabana. Cariocas zijn sportievelingen en dat is te zien aan de afgetrainde lichamen. 's Ochtends voor de zon opkomt en 's avonds nadat die is ondergegaan worden de witte lange sportsokken en korte broekjes of leggings uit de kast getrokken.

Zweten is sexy dus. Maar eerst op zoek naar wat motivatie...

Ondertussen is Amy hier ook nog in Rio en zijn we samen met Kimi al 2 weken de chefs cuisine van Mellow Yellow. Oftewel, het ‘werk' hier bestaat uit de lange rijen in de supermarkt trotseren -die zijn trouwens echt niet normaal- en daarna een maaltje klaarmaken voor een man of 15. Sinds vorige week hebben we een werkschema, vier uur per dag, dat is wel fijner want daarvoor zaten we maar een beetje te wachten tot we ergens konden helpen. Het hostel is sinds een maandje naar een andere locatie verhuisd en dus moet er nog veel gebeuren (alleen gebeurt het niet echt..) Er zijn nu ook geen gasten, dus alleen de mensen die er ‘werken'.

Een beetje vaag nog allemaal, maar wel veel vrije tijd en dus veel straaaaand!! En feestjesssss!! Binnenkort willen we nog met z'n 3-en een tripje maken naar Ilha Grande, een eiland voor de Braziliaanse kust, op ongeveer 3 uur afstand van Rio. Wat een leven, ik geniet er wel van voor jullie allemaal!

Dikke beijo en abraço vanuit Rio!

Zuraylah

hai Tessa, zo herkenbaar dit verhaal! Vind het echt tof dat je er zit.. Wel zo jaloers... :( haha! En wow, de bikinibroek, dat je die durfde te kopen :P. Het is mij nooit gelukt! Ben benieuwd of en wanneer je die uiteindelijk uit de kast trekt! Lots of happyness toegewenst! Geniet van Ilha Grande (tip: er zit daar vlakbij de haven (als je dan links langs het strand loopt) een heel leuk strandtentje met bbq en allemaal lichtjes in de boom - echt superleuk.)

Ik spreek je snel weer, xx

Charlot

KKK! Superleuk weer wat van je te horen. KLinkt fantastisch allemaal! Geniet maar lekker daar! Llliefs!

Joyce

Hoi Tessa,
Fijn weer iets te horen.
En wat een verhaal,je bent al een aardige aardige carioca aan het worden.
Hi,hi,hi.
Leuke foto's.
Hoe ziet zo'n bikinibroekje eruit?Foto?
Afgelopen zondag waren je mam en Max hier.
We hebben een gezellige middag en avond gehad.
Ok lieverd,geniet.xxx
O. Gerard en t.Joyce

Jacintha

Hey Tes!

Leuk verhaal hahah :-) maar dat is idd wel erg veel vrije tijd maar die kan je daar natuurlijk wel goed gebruiken..ben toch wel een beetje jaloers hoor..gelukkig gaat de zon hier nu ook een beetje schijnen..niet dat ik er verder wat van mee krijg..tja zo is het leven van een hardwerkende vrouw:p jij en maar lekker vertoeven daar ahah grapje;) maar wel leuk dat je ook met de taal bezig bent! En dansen is toch ook sporten;). Xx

Marijke en Max

Eindelijk weer een verhaal en wat een mooie foto's,prachtig uitzicht over Rio!! Je ziet er goed uit! Je moet aan heel wat voorwaarden voldoen om een echte carioca te zijn! Maar gaat je vast wel lukken! Hoop dat de eerste gasten snel komen en geniet nu nog maar flink van de vele vrije tijd samen met Amy en Kimi! Dikke knuffel xxx

Noelie

Lieve Tessa
Wat leuk om weer wat van je te horen en zien!
Ga maar gauw bij kleuren in je nieuwe broekje!
Hier gaat alles z'n gangetje en de zon komt er al meer bij en dat hebben we nodig allemaal.Liefie pas goed op jezelf en genieten maar hé??dikke kus Noelie je buufie.....

Esmée

Hey lieverd,
Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Maar bij punt twee begon ik me toch wel erg zorgen te maken, TROUWEN;)! Hoho....zo snel kom je niet van ons af, eerst moeten wij die Braziliaan maar eens goedkeuren;). De nodige inspanningen zijn dus nog nodig om een echte carioca te worden, maar dat gaat je vast lukken in de tijd die je resterend hebt. Goed dat je namens ons geniet, want een echt Hollander blijf je toch door:
1. Met je winterjas aan op het terras te zitten;
2. Echt hard te werken achter een PC;
3. Leren voor een week hel, genaamd tentamens;
4. En als laatste bij elke zonnestraal te roepen dat de lente er toch echt aan komt, terwijl het 's nachts nog vriest aan de grond.
Nou lieve sis, je ziet wel wat voor Hollander ik altijd zal blijven;). Ik denk aan je en geniet maar heerlijk van je nieuwe bikinibroekje, je Hollandse broekje zal dan wel gauw weg trekken:)!
Kusjes

Nikita

Hoi Tes, wat een heerlijk verhaal. Ik zie het al helemaal voor me! Zo te lezen gaat het best goed met je integratieproces!! Lekker hoor! :) Alvast heel veel plezier op Ilha Grande. Super relaxed eiland! Je kunt er niet pinnen dus neem wel genoeg geld mee. Lekkere caipirinhas op het strand! Enjoy!! Liefs!

Dewi

Klinkt chilllllio!!! Met ach gaat het goed. Hij is vluchten aan het zoeken en natuurlijk een kamer met bad:) xx

Susanne

Hoi Tessa! Leuk hoor, zo te lezen word je al een echte carioca ;) Erg leuk om je verhalen te lezen, Brazilië is een fantastisch land! Heel veel plezier nog :) Groetjes Susanne (ITMC)

Denise

Tessaaa! We willen natuurlijk wel foto's van je in je sexy broekje!! ha, maar eerst die witte kleur van de nederlandse tent maar even wegwerken!!! Uber veel plezier nog! Hoe duur zijn de tickets eigenlijk naar Rio?? :) xxx