tessita.reismee.nl

Hoe maak je een worm dood? - El gusano

Lieve klappertanders!

Bij deze een verslag van mijn eerste week in Honduras:

Allereerst mijn eerste stagedagen bij CASS. Ik heb het gevoel dat ik al aardig wat heb gedaan afgelopen dagen. Ben begonnen met alle informatie over de school en de verschillende programma’s door te lezen. Daarna heb ik alles kort samengevat voor de brochure van 2010. Van Rafael (mijn begeleider en de directeur van de school) mocht ik beslissen hoe het eruit zou komen te zien dus al m’n creativiteit erop losgelaten gheh. Na de brochure in het Engels te hebben gemaakt, heb ik het vertaald in het Nederlands en ben nu nog bezig met de Duitse versie, wat toch ietsje lastiger is dan verwacht. Daarnaast nog wat kleine andere dingetjes gedaan. Tot nu toe is ’t wel leuk al is het natuurlijk nog maar de eerste week dus alles is nog een beetje onwennig. De leraren van de school zijn allemaal heel aardig.

Gelukkig is de temperatuur afgelopen week gestegen en is het regenen tijdelijk gestopt (al hoewel het op dit moment weer giet buiten). Oftewel: weg lange broeken en hola playa! Ben al op een tour geweest naar een eilandengroep voor de kust van Honduras. Het was die dag redelijk weer en we hebben heel veel mazzel gehad dat de zon ook af en toe scheen. Ik heb me zelfs getransformeerd in een tomaat. De groep Amerikanen was er slechter aan toe.. haha!
De Cayos Cochinos (eilanden) zijn echt prachtig, denk maar aan de Expeditie Robinson eilanden, zo’n soort programma is hier laatst ook opgenomen! Supermooi, ik keek mn ogen uit. Na wat vers fruit gingen we verder naar een ander eiland en later naar Chachahuate, een klein eiland waar 8 families wonen die Garífuna zijn. De Garífunas zijn de mensen in o.a. Honduras die oorspronkelijk uit Afrika komen en hun eigen tradities (en taal) behouden. Het eiland was zo bijzonder, het leek wel uit de reclames van Malibu, kon me amper beseffen dat ik daar echt was. Had ook verwacht dat de Garífunas weinig Spaans spraken maar dat bleek helemaal niet. Ik had al snel nieuwe amigos gemaakt daar en lang zitten kletsen met Andy en Angy. Andy (lees: spraakwaterval) vertelde over zijn avontuur van afgelopen jaar. Hij is weggegaan van het eiland met 60 euro en wilde naar de USA om daar een nieuw leven te starten. Wat die jongen allemaal heeft meegemaakt.. uff.. hij zei dat het beste was om zijn oude leven te vergeten inclusief de mensen die hij liefhad en altijd alert te zijn voor politie. Heftig. Angy, 13 jaar wilde mijn haar doen, ze heeft het heel mooi ingevlochten. Nog nooit gehad! Deed wel een beetje pijn en heb een facelift feeling. We hebben verse vis gegeten, die die ochtend gevangen was.. jammie! Toen hebben ze me nog geleerd hoe ik een ketting maak van schelpjes en die mocht ik houden. Later zijn we nog naar een ander eiland geweest, per toeval kwam de beheerder net naar het strand en zei dat hij Boas Rosadas (soort boa constrictor) had gespot, we zijn- op blote voeten- de jungle ingegaan en heb m in levende lijve gezien hoor! Heb het niet zo op slangen, maar was toch wel bijzonder omdat ze heel zeldzaam zijn. Nadat we weer aan land waren, hebben we door het plaatsje Corazal rondgelopen waar een festival aan de gang was. Heel bijzonder, ik had even het gevoel dat ik in een ander land was omdat iedereen negrito (zwart) is en hun klederdracht leek op de Surinaamse!

Verder hebben we vrijdag de Farewell Party voor de groep Amerikanen gehouden. Het was een groot succes. Vooral omdat dit de eerste groep is nadat de school een paar maanden gesloten is geweest door de politieke situatie in Honduras, werd het groots gevierd. We hadden bbq en een dj. Ik heb dubbel gelegen om de kindjes van de familie waar ik afgelopen week woonde. De kleinste, Nirza, kan heel goed de Gusano dansen. Het is een nogal sensuele dans dus als die kleine het danst lacht iedereen zich rot. Ik zei dat ze aan de dj moest vragen of hij het liedje van de gusano wilde draaien, maar wat doet ze in plaats daarvan: Tessa wil met jou de Gusano dansen. Hahaaaa
Ben die avond nog op stap geweest met de leraren van de school en de volgende dag naar m’n nieuwe huis gebracht. Wel fijn want ik heb hier alle vrijheid EN een WARME DOUCHE!!!! Wat een luxe, ik was al bijna vergeten hoe het voelt na een week. Zal wel die kindjes missen, maar die komen af en toe nog op bezoek en ik mag daar komen eten wanneer ik wil. Gister nog naar het strand geweest en voor de eerste keer een duik genomen, heerlijk! (sorry lieve mensen, ik heb wel aan jullie gedacht) S avonds ben ik nog wezen stappen met Joshue en vriendinnen van hem, was superleuk en we hebben tot in de vroege uurtjes gedanst.

Ok, ik probeer wat foto’s te uploaden zodat jullie kunnen zien hoe prachtig het hier is. Helaas is m’n camera wel gesneuveld ben ik bang..

Veel liefs!!

Reacties

Reacties

Esmée

Hey lieve sis,

Ik ben er snel bij vandaag....hahaha! Alsof ik op een nieuw verhaal zat te wachten;)! Wat leuk om een verhaal te lezen over je eerste week en je hebt al weer veel gezien en gedaan. Wat fijn dat je nieuwe huis ook bevalt en je een warme douche hebt....hahaha! Vind het al knap dat je één week zonder kon, mij niet gezien;)! Heb je ook leuke huisgenoten of heb je een huisje helemaal voor jezelf? Ik heb ook al een aantal foto's bekeken, echt prachtig! Ik ben echt heel jaloers, want hier is het nog steeds erg koud:(! Ik heb morgen mijn herkansing bedrijfseconomie. Oh, ik hoop zo dat 4 keer scheepsrecht is voor mij. Ga je voor mij duimen? Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal en zoals altijd veel plezier, geniet ervan en feest maar goed verder:)!

Dikke kus,
Esmée

Elle

Tess. Oh. klinkt echt weer heerlijk! Je stage klinkt ook wel relax, dat gaat ook helemaal goed komen. Ook al weer veel mensen leren kennen, waarmee je de echte cultuur kunt proeven! Geniet ervan! Liefs, X.

Kelot

Woww Tes, mooie foto's heb je gemaakt! Ziet er inderdaad paradijselijk uit =)
En leuk om je verhalen te lezen, ik snap de titel alleen niet helemaal.. En hoe oud zijn die leraren waar mee je op stap gaat dan? =P Dikke liefs!

Ryanne

Tes, wat een avontuuur! En wat een genieten.. Volgens mij voel je je alweer helemaal op je plek!
Leuk hoor, wat je allemaal mee maakt.. En dat de leraren zo aardig zijn!
Succes met het Duits.. Voor tips, moet je niet bij mij zijn! Hahhaa
Dikke kus!

sam

hey tes! wat leuk zeg en wat heb je al veel meegemaakt!! ben zo jaloers!! ik heb t echt koud hier.. brrrr ik ga wel zaterdag een weekje naar servilla dus ik ga me ook even op mn spaans richten hihihi besos!!

Mieke

Tessie

Wat un avonturen nu al:P haha maar het klinkt er leuk en lkkr warm:D
Mop stapse en tot het volgende verhaal
Adios amigos (K)

Nikita

Ziet er goed uit daar!! Nice beach! Mooi dat je het zo leuk hebt! Enjoy!!!!!

kelly

heey lieve tesssiee:D

nou toe maar allemaal , bofkont hihih
je maakt echt weer zo veel mee wel een beetje jaloers hoor.. met al die sub tropische eilanden enz...
ielll een slang dat is dan niets voor mij haahhaha maar een worm dood maken??? dat onderdeel heb ik even gemist hihhii:P

nou tessie adios !!!!! (K)

Tessa

Dat van die worm is dus de het liedje met bijbehorende dans. een soort van macarena maar dan nét ietsje anders.

joyce

Ha,die Tessa,

Zo, dat zijn weer leuke verhalen om te lezen en het gaat je erg makkelijk af om zulke volzinnen te pennen.
Mooie foto's en wat een lieverdjes .
Fijn dat je je op je gemak voelt.
Die studie komt wel goed denk ik.
Mij niet gezien op blote voeten door de jungle,zelfs niet om een boa te bekijken.Ik geloof het wel.
Tessa,ik hoop dat je fototoestel het weer doet,want we willen je gevlochten kapsel eens zien.
Hier gaat het zijn gangetje.Dooi,mist,vies.
In elk geval nog veel leuke uitstapjes en succes met de vertaling.
Lieve groetjes en dikke brassa,
O.Gerard en T.Joyce

Ter

Hi lieve Tes!

Wat fijn om te horen dat je het naar je zin hebt! Die foto's..echt wow! Jaa.. ben jaloers hoor! Kan me voorstellen dat je het daar naar je zin hebt! gelukkig dat je stage ook bevalt en dat je al wat mensen hebt ontmoet! Zelfs een toko met warm water.. luxe! ;-) Ik ben vandaag begonnen op mijn nieuwe job.. ook erg leuk! probeer je ook op de hoogte te houden van de ontwikkelingen hier in NL! Meid, probeer zoveel mogelijk verhalen hier te typen en ik volg je wel!
Maar niet zoveel van die mooie foto's hoor.. das wel een beetje lullig! ;-p

Veel liefsss Terry & Roelant

Marielle

Chicaaaa! Klinkt goed al die verhalen. Zal wel een wereld van verschil zijn...
Las dat je een lange reis hebt gahad.. pff jij liever dan ik. Heb je wel goed gekeken naar de stranden van Mexico, waar ik vanaf volgende week ga vertoeven;)

Nah, geniet er nog van!

kus

Mama

Ik ben heel blij dat je het zo naar je zin hebt! En de foto's .... geweldig, kan me voorstellen dat je af en toe even in je arm knijpt om het te bevatten. Hoop niet dat je fototoestel echt stuk is. Heel veel succes en plezier en hou ons maar goed op de hoogte van wat je allemaal beleeft! Dikke kus Mama xxx

Petra

Heej meis,

Ben jaloers hoor, mooie omgeving, leuke verhalen! Kan echt niet wachten om zelf ook te gaan:P nouja nog twee en een half weekje wachten, dan kan ik zelf ook:) denk dat ik zelf ook maar eens een reis blog aan ga maken...

Veel plezier vd week met alles:)
XxX

Lita

Lieve Tessa, Wat een prachtige ervaring en mooie foto's! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt. Veel liefs, Lita

Erika

Heey meis,

Nou je foto´s zijn geweldig! Al lkkr veel op pad, super gaaf! Ik ben nu bezig met Spaanse lessen en in de weekenden ga ik er ook lkkr op uit. Wens je het beste en succes! xxx erika

amanda

woww tess,klinkt allemaal heel vet!wat leuk dat je al allemaal vrienden hebt gemaakt enzo..en wat maak je al veel mee!echt leuk om je verhalen te lezen, alsof je het zelf meemaakt haha,..geniet ervan, en blijf maar komen met die story's!besito!

hils

hey meis,
echt super leuk om te lezen! zo te horen heb je t goed naar je zin :) geniet ervan en blijf zulke leuke verhalen schrijven!

xxxxxx

maatje

Cool he Tes... Ik ben echt blij dat je het naar je zin hebt en zo te zien op een fantastische plek terecht bent gekomen! Kijk al uit naar je volgende avonturen. Succes met de brochures (of zijn die allang af?) - en geniet van het zonnetje!
xxxxxxxxx

jan harm en lela

hoi tes,
even snel je verhalen doorgelezen, was voor mij weer een hele lange week op de noordzee, dus houd het kort. jij geniet weer, dat is te lezen.
veel liefs jan en lela

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!